سيستم هاي سازماني: سيستم هاي سازماني
سيستم هاي سازماني
در اين مورد شايد اولين لينك هايي كه بتونم ارائه بدم و اگر منظور استاد رو درست متوجه شده باشم اين لينك هست
http://en.wikipedia.org/wiki/Enterprise_resource_planning
http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Enterprise_resource_planning&oldid=192534583
http://www.webopedia.com/TERM/E/ERP.html
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87%E2%80%8C%D8%B1%DB%8C%D8%B2%DB%8C_%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%A8%D8%B9_%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C
شايد بهترين لينكي كه بتونم بدم اين لينك باشه :
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%86%D8%B1%D9%85%E2%80%8C%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%D8%B1_%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C
نرمافزار سازمانی
نرمافزار سازمانی (به انگلیسی: Enterprise software) که به صورت نرمافزار کاربردی سازمانی(EAS) نیز نامیده میشود، نرمافزار رایانهایی است که در سازمانهایی مانند شرکتهای تجاری یا دولت مورد استفاده قرار میگیرد[۱]. درست برعکس نرمافزار انتخابی توسط یک شخص برای اهداف شخصی.(برای مثال نرمافزار خردهفروشی ). نرمافزار سازمانی یک بخش متمرکزشده از بخشهای رایانهایی به صورت سیستم اطلاعاتی است.
خدمات نرمافزارهای سازمانی معمولا منجر به ابزارهایی حول محور تجارت میشود، مانند فرآیندهای خرید یا پرداخت برخط، کاتالوگهای محصولات به صورت فعال، سیستمهای صورتحساب خودکار، امنیتی، مدیریت محتوا، مدیریت خدمات فناوریاطلاعات، مدیریت رابطه با مشتریان، طرحریز منابع، نجارت هوشمند، مدیریت اچآر، تولید، برنامههای یکپارچه و اتوماسیون فرم.
محتویات |
تعریف
هیچ تعریف جامعی برای نرمافزار سازمانی وجود ندارد(که تمام خصوصیات در تمام نرمافزارهای سازمانی را پوشش دهد)[۲]، این بخش به خلاصهایی از چندین تعریف از چند منبع متفاوت میپردازد.
نرمافزار سازمانی مجموعهای از برنامههای رایانهایی را توصیف مینماید که دارای ویژگی تجاری مشترکی هستند؛ ابزارهایی برای مدلسازی چگونگی کارکرد یک سازمان و نیز ابزارهای توسعهایی برای ساخت برنامههایی بیهمتا برای آن سازمان[۳]. این نرمافزار به حل مشکلات سازمانی میپردازد(به جای مشکلات دپارتمانی). همچنین این نرمافزارها با استفاده از معماری نرمافزار سازمانی نوشته میشوند[۴]. نرمافزارهای سطح سازمانی با هدف پیشرفت و بهبود محصولات سازمانی برای پشتیبانی مطنقی از کارهاست.
کاپترا نرمافزار سازمانی را در موضوعات زیر تعریف نمودهاست[۵]:
- «برنامههای سازمانی دربارهی نمایش، دستکاری و ذخیرهسازی حجم عظیمی از دادههایی که اغلب پیچیدهاند هستند. همچنین پشتیبانی و اتوماسیون فرآیندهای تجاری با کمک این دادهها.»[۶]
- اهداف شامل هر سازمانی اعمم از شرکت ها، مشارکت، مالکیت انحصاری، غیر انتفاعی، سازمان های دولتی هستند. ولی مشتریان هدف مستقیم این برنامهها نیستند.
- اهداف شامل هر صنعتی میباشد.
- اهداف هم شامل سازمانهای بزرگ و هم کوچک هستند. اععم از شرکتهای حاضر در فهرست «فورچون ۵۰۰» تا شرکتهای «مادر و پدر».
- شامل مواردی چون کارکرد خاص نیز هستند(مانند حسابداری، سلامتی و بهداشت، حمایت از حلقههای تولید و مانند آنها). همچنین مسایل صنعتی (شرکتهای تولیدی، خردهفروشی، مراقبت بهداشتی و مانند آنها).
براساس هزینهی ساخت یا فروش، نرمافزارهای اختصاصی که به صورت غیر آزاد یا پولی هستند. از این رو تنها سازمانیهای بسیار بزرگ قادرند تا کل تجارتشان را با استفاده از نرمافزارِ سازمانی مدلسازی نمایند.
از آنجا سازمانیهای تجاری دارای ساختار و دپارتمانهای مشابه هستند، برنامههای سازمانی اغلب به صورت مجموعهای از برنامههاست. این برنامهها که با استفاده از ابزارهای توسعه، سازمانی را به یکدیگر الصاق نموده تا برنامه را برای آن سازمان خاص اختصاصی نمایند. این ابزارهای پیچیدهی برنامهریزی عموما پیچیده هستند و نیازمند توانایی های خاصی افراد در برنامهریزی با آنها میباشد. بنابراین یکی از ویژگیهای برنامهریزان این نرمافزارها، داشتن آگاهی درباره بخشی خاصی از ابزارهای توسعه است. مثلا باید یکی از «توسعهگران SAP باشد.»
ویژگی نرمافزارهای سازمانی عبارتند از کارایی، مقیاسپذیری و استحکام. نرمافزارهای سازمانی، معمولا دارای رابطهایی برای سایر نرمافزارهای سازمانی هستند(برای مثال ارتباط «دپارتمان پلیس لسآنجلس» به دایرکتوری خدمات). مدیریت متمرکز (وجود یک صفحهی مدیریت برای مثال) از دیگر ویژگیهای این نرمافزارهاست[۷].
نرمافزارهای کاربردی سازمانی
نرمافزارهای کاربردی سازمانی نرمافزار کاربردی است که توابع تجاری را انجام میدهد. از این میان میتوان به فرآیند سفارش، خرید، زمانبندی تولید، مدیریت اطلاعات مشتریان و حسابداری اشاره نمود. این نرمافزارها معمولا بر روی سرورها قرار میگیرند و خدماتی را به صورت همزمان در اختیار تعداد زیادی از کاربران قرار میدهند. خدماتی که معمولا از طریق شبکههای رایانهایی قابل دسترس است. این نرمافزارهای در تضادی آشکار با نرمافزارهای تککاربرده قرار دارند که معمولا بر روی رایانههای شخصی مستقر شده و تنها بک یک کاربر خدماتش را عرضه مینماید.
گونهها
- نرمافزارهای سازمانی که توسط گروههای فنآوری اطلاعات شرکتها طراحی و پیادهسازی میشوند.
- ممکن است از توسعهگران نرمافزارهای سازمانی خریداری شود، که آنها باید نرمافزار را نصب و نگهداری نمایند. نصب و سفارشیسازی نمودن و نگهداری از این نرمافزارها نیز ممکن از به خارج از شرکت سپرده شود(برون سپاری).
- مدلی دیگر نیز وجود دارد که به نام نرمافزارهای درخواستی شهره هستند و با نام نرمافزار به عنوان خدمات (به انگلیسی: Software as a Service)نیز شناخته میشوند. مدل درخواستی از نرمافزارهای سازمانی براساس دسترسی وسیع به اینترنت امکان پذیر است. این نرمافزارهای خدماتی، نرمافزار سازمانی را بر روی سرورِ داخل شرکتِ خود قرار داده و به کاربران اجازهی دسترسی به آنها را از طریق اینترنت را میدهند.
نرمافزارهای سازمانی معمولا براساس کارهای تجاری که انجام میدهند دستهبندی میشوندمثل نرمافزارهای حسابداری یا اتوماسیون فروش نرمافزار.
توسعهگران
سازمانهای بزرگی در توسعه و فروش نرمافزارهای سازمانی حضور دارند. از این میان میتوان به سپ، کاد، آیبیام، بیامسی سافتویر،اچپی بخش نرمازاری، ردوود سافتویر، دوسی۴ سافتویر، جی باس،مایکروسافت،آدوب سیستمز، اوراکل، فناوری اینکوئست، دیای تکنولوژی و ایاسجی سافتویر سولوشن اشاره نمود. اگرچه هزارن شرکت دیگر نیز در این زمینه حضور دارند.
منابع
- ↑ "نرمافزار سازمانی" موضوعی اجتماعی است، نه تکنیکی.
- ↑ نرمافزار سازمانی چیست؟
- ↑ واژهنامهی مدیریت سیستمهای اطلاعاتی
- ↑ تعریف سازمانی
- ↑ نرمافزار سازمانی چیست؟
- ↑ ماریتن فاولر «الگوهای معماری کاربردی سازمانی» (۲۰۰۲(۱۳۸۱)). انتشارات آدیسون وایزلی.
- ↑ گروه گارتنر: واژهنامهی فنآوری اطلاعات- نرمافزارهای کاربردیِ سازمانی
به خيلي از نكات دوستان اشاره مي كنن
شايد لازم به تكرار نباشه
من معكوس شروع مي كنم مطالب از همان مراجعي ايست كه ابتدا معرفي كردم :
پیش از اینکه مفهوم سیستم هایERP و ادارات داخل یک مؤسسه(برای مثال، ادارهٔ مراجع بستری(HR)، شرکت حقوق بگیران(PR) و ادارههای مالی.) سیستمهای کامپیوتری خاص خود را داشته باشند، سیستم کامپیوتریHR (که اغلب HRMS یاHRIS نامیده میشود) به طور معمول اطلاعات داخل یک سازمان، ساختار گزارشی وجزئیات شخصی کارمندان را دربرمی گرفت. شرکت PR نیز اطلاعات مربوط به صورت حسابها را حساب وذخیره مینمود وادارات مالی نیزنقل وانتقالات مالی مؤسسات راذخیره مینمودند. هر سیستم مجبوربه اتکا به مجموعهای ازدادههای مشترک جهت تماس با یکدیگربودند. فرستادن اطلاعات درآمدها برایHRIS به سیستمPR نیازبه اختصاص دادن یک شمارهٔ کارمندی ومتوقف کردن پارازیتهای میان دوسیستم جهت شناسایی دقیق یک کارمند دارد. سیستم مالی علاقهای به سطح دادههای کارمند نداشت، اما تنها هزینههای درست شده توسط سیستم هایPR مانند: پرداختهای مالیاتی به مراجع ومقامات گوناگون، پرداختها جهت کارمندان و... به تامین کنندگان منفعت میرساند.این مسئله عوارض وگرفتاریها را تامین مینمود. برای مثال، یک فرد بدون شمارهٔ کارمندی قادر به دریافت حقوق خود از سیستم لیست حقوقی نیست.
مضرات
بسیاری ازمشکلاتی که سازمانها با سیستمهای ERPدارند ناشی ازکمبود سرمایه گذاری در کارآموزی خدمهٔ درگیربا مشکلات اما درحال پیشرفت است که شامل آنهایی میشود که تغییرات را اجرا وآزمایش میکنند ومانند یک کمبود سیاست واحد که ازدرستی دادهها درسیستمهای ERPوچگونگی استفاده شدن آن حفاظت میکند.
به طور ایده آل یک ERP یک پایگاه داده خاص را در بر دارد که شامل همهٔ دادههای لازم برای واحدهای نرمافزاری است :
• ساخت وتولید
مهندسی، هزینهٔ مواد، برنامه و جدول زمانی، ظرفیت، مدیریت کارکنان، کنترل کیفیت، مدیریت هزینهها، فرایندهای ساخت و تولید، پروژههای ساخت، جریان تولید.
• مدیریت زنجیرهای ملزومات
صورت موجودی، خرید، ترکیب محصولات، برنامهریزی ملزومات.
• مالی
جدول زمانی تقاضاها، تفتیش یا بازرسی کالا، مطالبات، حق کمیسیون، مدیریت نقدینگی، پرداخت صورتحسابها، دریافت صورت حسابها، داراییهای ثابت.
• پروژه
هزینه، ساخت، زمان و هزینه، مدیریت فعالیتها.
• منابع انسانی
پرداخت، آموزش، زمان و رسیدگی، سود و مزایا.
• تجارت و منابع مشتری
فروش و بازار، کمیسیون(حق العمل)، خدمات، ارتباط با مشتری، حمایت مرکز تلفنی.
• انبار داده ها
ارتباط مختلف SELF_SERVICE برای مشتریها، متقاضیان و کارمندان.
ERP واژهای است که از برنامهٔ تجهیزات مواد ریشه میگیرد. MRP تجزیه میشود به ERP، هنگامیکه مسیریابیها به بخش اعظم مهندسی نرمافزار تبدیل میشود. سیستمهای ERP برحسب نوع، با تولید، و محاسبات، توزیع، سیاهه، حمل و نقل(فرستادن کالا)، فاکتور نویسی وحسابداری برای یک کارخانه سرو کار دارند. نرمافزار ERP میتواند در کنترل فعالیتهای اقتصادی زیادی مانند فروش، تجارت، تحویل، صورتحساب نویسی، تولید، مدیریت صورت موجودی، مدیریت کیفیت و مدیریت منابع انسانی کمک کند.ERPها اغلب به نادرست سیستمهای back office نامیده میشوند. سیستمهای back office بر سیستمهایی دلالت میکند که در انها مشتری و عموم به طور مستقیم در گیر نیستند. این سیستمها در مقابل سیستمها یی هستند که front office«» نامیده میشوند. مانند سیستم CRM (مدیریت روابط مشتری) که مستقیما با مشتریها یا سیستمهای اقتصادی مانند دولت، اتباط از راه دور، دارایی، و سیستمهای مدیریت روابط متقاضیان و غیره سرو کار دارند.
همهٔ واحدهای کاربردی که در فعالیت یا تولید درگیرند در یک سیستم ERP جمع شدهاند. که علاوه بر تولید، انبارداری، محاسبات و اطلاعات فنی، موارد زیر را در بر میگیرد:
حسابدلری، منابع انسانی، تجارت، مدیریت استراتژی. در واقع ERP نوعی مهندسی باز مؤلفه هاست. EAS نام جدیدی برای سیستمهای ERP سابق است که اغلب همهٔ جزهای تجارت((business را شامل میشود. این رشته کاربردی با استفاده از جستجوگرهای عادی اینترنت به کار گرفته میشود.
بهترین شیوههای کار
بهترین شیوههای کارنیز منفعتی برای تحقق بخشیدن یک سیستم ERP بودند. در هنگام اجرای یک سیستم ERP، سازمانها الزاما مجبوربه انتخاب یکی ازبین سفارش دادن ساخت نرمافزاریا اصلاح فرآیندهای شغلی خود جهت تحویل بهترین کارکرد شیوهٔ کاربه نسخهٔ معمولی نرمافزاربودند.
معمولاً، واگذاری شیوهٔ کار به طور مفیدتری در سازمانهای بزرگ و خصوصا در جایی که درخواست پذیرش وجود داشته باشد، به کار میرود.مانند IFRS، ساربنز- آکسلی یا بیسل II یا جایی که فرآیند مورد نظر یک محصول است مانند نقل وانتقال الکتریکی وجوه نقد. این مسئله بخاطر شیوهٔ توقیف و گزارش قانونی دادن یا رضایت از محصول است که فورا میتوان آن را در نرمافزار ERP تدوین کرد و سپس آن را با اطمینان در برابر شغلهای چند گانهٔ دیگر که نیازهای یکسانی دارند، منعکس کرد.
جایی که یک پذیرش یا درخواست کالا فرآیند شغل را استحکام بخشد، میتواند مورد بحث قرار گیرد که تعیین و بکارگیری بهترین شیوهٔ کار در واقع مزیت رقابت طلبانه را به وسیلهٔ همگن کردن مشغلهٔ کاری در قیاس با هر کس دیگر در این بخش از صنعت آنها از بین میبرد.
محدودیتهای ERP
شامل:
موفقیت به مهارت وتجربهٔ نیروی کاربستگی دارد که شامل آموزش اینکه چگونه موجب کارکرد درست سیستم شویم؟! بسیاری از شرکتها هزینهها را به وسیلهٔ بریدن پرورش بودجه، بریدهاند.تشکلهای اقتصادی کوچک وخصوصی، اغلب فاقد سرمایهٔ کافی هستند، یعنی سیستمERP آنها اغلب توسط خدمهای با تحصیلات غیرکافی درکل ERPاجرا میشود. مانند مؤسسهٔ APICSکه دربستههای فروش ویژهٔ ERPاستفاده میشود.تغییر وتبدیل خدمه؛ شرکتها میتوانند مدیران جدید وبدون تحصیلات رادر سیستم ERPشرکت استخدام نمایند.
این مدیران باپیشنهاد تغییرات درآموزشهای کاری که با بهترین استفاده ازERPانتخاب شدهٔ شرکت همخوانی وانطباق ندارند را میدهند.سفارش ساخت نرمافزارERPمحدود است. بعضی ازسفارشهای ساخت درگیرتعویض ساختارنرمافزارERPهستند که معمولاً اجازهٔ این کار را ندارند!
مهندسی دوبارهٔ فرآیندهای شغلی به منظورهم اندازه کردن است، ندارد.صنعت که بهوسیله سیستم ERPتعیین میشود، منجر به فقدان مزیت رقابت طلبی میشود.
سیستمهای ERPمی توانند برای نصب بسیارگران باشد که اغلب برای شرکتهای چند ملیتی از ۳۰۰۰۰تا۵۰۰۰۰۰۰۰۰ طبقه بندی میشوند.
فروشندگانERPمی توانند مبالغی پول برای تجدید سالانهٔ مجوزی که با اندازهٔ شرکت، استفادهٔ ERPیا سود بخشی آن بی ارتباط است.
خدمهٔ پشتیبانی فنی اغلب به متقاضیانی پاسخ میدهند که برای ساختار یکی شدهٔ متقاضی نامناسب است.نگرانیهای امنیتی کامپیوتر پیش میآیند.برای مثال درزمان آموزش چگونگی تغییرپایگاه دادهها به یک غیر برنامه نویس در شرکتی که به یک رد ممیزی از تغییرات نیاز دارد ودرزمان تحقق به بعضی از استانداردهای تنظیمیERPها اغلب به عنوان نرمافزاری بسیار سخت وبسیار سازگاری با جریان ویژه کاروفرآیند بعضی از شرکتها دیده میشوند – ازآنها به عنوان یکی ازعوامل اصلی شکست آنها ذکر میشود.
سیستم هارا میتوان به سختی استفاده کرد. سیستمها بسیارمحدوداند واجازهٔ انعطاف زیاد دراجرا وکاربرد به آنها داده نمیشود. سیستم میتواند از شکل((ضعیفترین لینک)) آزار ببیند.
عدم کاردانی دریک سازمان یا به عنوان یکی از شرکا به شرکای دیگرتأثیرخواهد داشت. بسیاری ازلینکهای کامل شده به دقت زیادی دردیگردرخواستها برای کارکردی مؤثر احتیاج دارد.یک شرکت باید به کمترین استانداردها دست یابد، سپس به طور اضافه ((دادههای کثیف)) اعتباربعضی تقاضانامهها را کاهش میدهد.زمانی که یک سیستم تشکیل میشود، تعویض قیمتها برای هریک ازشرکا بسیارسنگین است.(کاهش انعطاف وکنترل راهبردی درسطح مشترک).
محو کردن مرزهای شرکت میتواند باعث مشکلاتی در جوابگویی، خطوط مسئولیت و دلگرمی کارمند شود.
ایستادگی درتسهیم اطلاعات حساس درونی بین سازمانها میتواند تأثیرنرمافزاررا کاهش دهد.
مشکلات سازش پذیری مکررا با سیستمهای باز ماندهٔ گوناگون وجود دارد. سیستم به نیازهای حقیقی مشتری ازنظرمهندسی وابستهاست.
APICSانجمنی برای مدیریت اجرایی، این مؤسسه سازمانی برای سود بردن تحصیلات بینالملل، ارائهٔ گواهی برنامهها، ابزارآموزش و فرصتهای شبکهای برای افزایش اجرای پروژههای کاری نیست.این درسال ۱۹۵۷به عنوان تولید وفهرست کنترل اموال جامعهٔ آمریکا پایه گذاری شد ودرحال حاضرحدود۷۷۰۰کارمند منحصربه فرد و واحد در بیش از ۲۵۰۰۰سازمان درسراسرجهان دارد.APICSمدیریت اجرا رابا عنوان میدان مطالعهای که روی طرح ریزی مؤثر، برنامهریزی، استفاده وکنترل تولید یا سازمان خدمات متمرکز شده ودر غالب مطالعهٔ عقاید ازمهندسی طرح، مهندسی صنعتی، سیستمهای مدیریت اطلاعات، مدیریت کیفیت، مدیریت تولید، مدیریت صورت کالا، حسابداری وکارکردهای دیگر همان طور که آنها به سازمان تأثیر میگذارند.
فشاراصلی دانستن APICSچگونگی بهبود منفعتهای مشترک بهوسیلهٔ نابود کردن هزینههای پنهان است.برخلاف بسیاری از شرکتهای مشاور، این علم نه نیازی به افزایش قیمت در فروشها ونه نیازی به اخراج کارمندان برای بهبود منفعت دارد.
APICS به قدرت سیستمهای مدیریت کاری رسیدگی میکند مانند MRP، ERP سروقت وبدون عیوب.
APICS برندهٔ ۳جایزهٔ طراحی حرفهای شدهاست.
APICS CPIM (تصدیق شده در مدیریت تولید وصورت کالا)
APICS CIRM (تصدیق شده در مدیریت منابع تمام شده) و
APICS CSCP(تصدیق شدهٔ تامین حرفهای حلقه).
CFPIM(شخص تصدیق شده در مدیریت تولید وصورت کالا) تنها توسط ۱۲۰۰ استاد (APICS CPIM بدنهٔ علم) انجام گرفتهاست.
و اما محاسن :
مزایا
درغیاب یک سیستمERP، یک تولید کنندهٔ بزرگ خود را درمیان سیلی ازتقاضاهای نرمافزار میبیند که هیچ یک با یکدیگرصحبت نکرده وبه طور مؤثر با یکدیگر روبه رو نشدهاند.امور مهمی که نیاز به رودررویی با یکدیگردارند احتمالاً شامل اینها هستند:
مهندسی طراحی(چگونگی ساخت محصول به بهترین نحوه)
دنباله گیری سفارش ازطرف پذیرش در اجرای پروژه
چرخهٔ درآمد (ازصورت حساب تا دریافت صندوق)
مدیریت وابستگیهای متقابل و پیچیدهٔ صورت حسابهای مواد.
پی گیری مسابقهای ۳جانبه میان خریداری سفارشات(چیزی که داده شده) رسید فهرست اموال (چیزی که رسیدهاست) وقیمت گذاری(چیزی که فروشنده فاکتورمیکند)حسابداری برای همهٔ این امورمهم، پی گیری درآمد، قیمت وسود درسطحی زیر، تغییرچگونگی ساخت یک محصول، درجزئیات مهندسی، واین چگونگی ساخت آن درحال حاضراست.زمانهای تأثیرگذار میتوانند درکنترل کردن زمانی که نقل وانتقال اطلاعات ازنسخهٔ قدیمی به نسخهٔ بعدی رخ خواهد داد، استفاده شوند.زمانی که برخی ازترکیبات اثرمی کنند، و زمانی که بعضی ادامه مییابند، درهردو، قسمتی از تغییرمی تواند شامل طبقه بندی کردن جهت شناسایی شمارههای نسخه باشد.
امنیت کامپیوتر شامل یک ERPبرای محافظت دربرابرجرائم خارجی، مانند جاسوسی صنعتی و جرائم داخلی مانند اختلاس هردو برنامهریزی شدهاست.یک سناریوی مخلوط دادهها شاید با یک تروریست درگیرشود که یک صورت حساب مواد را تغییرمی دهد. بنابراین برای قراردادن سم درمحصولات غذایی، یا دیگر خرابکاریهای عمومی.امنیت ERP، به خوبی به جلوگیری کردن ازسؤ استفاده کمک میکنند.
نرمافزارERP در میان چیزهای دیگر، دادههای سابق تقاضانامههای مجزا را ترکیب میکنند.این مسئله باعث ناپدید شدن نگرانی حاصل ازنگهداری را درزمان انطباق دربرابرسیستمهای چندگانه گردید.این تعدادکارهای تخصصی مورد نیاز نرمافزاررا دریک سازمان بزرگتراستاندارد کرده وکاهش داد.
منابع
- ↑ «ERP (برنامه ریزی منابع سازمانی) چیست ؟» (فارسی). حرکت. بازبینیشده در ۱۸ فروردین ۱۳۸۹.
Wikipedia contributors, «Enterprise resource planning,» Wikipedia, The Free Encyclopedia, http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Enterprise_resource_planning&oldid=192534583 (accessed February ۱۹, ۲۰۰۸). www.saphiran.com شرکت مهندسین مشاور سفیران - پشتیبانی و پیاده سازی SAP
برنامه ریزی منابع سازمانی (Enterprise Resource Planning - ERP)
مزایای برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP)
یکپارچه سازی کلیه بخش ها ، قسمت ها و منابع سازمان
یکپارچه سازی فرآیندهای مدیریتی و پرسنلی
افزایش بسیار زیاد کارایی و بازدهی قسمتهای مختلف سازمان
افزایش شفافیت فرآیند ها و جریانات اجرایی نزد مشتری
افزایش سهم کاری سازمان یا نهاد در بازار بخاطر افزایش بسیار زیاد کارایی
مدیریت یکپارچه کلیه منابع سازمان اعم از منابع مالی، منابع انسانی و منابع ساخت و...
كاهش شدید هزینههای حمل و نقل و نگهداری منابع
کاهش شدید هزینه های نگهداری و ارتقاء تجهیزات
کاهش هزینه های تولید ، سفارش ، اجرا و فروش
حذف کاغذ از چرخه فرآیندها و افزایش سرعت عملکرد بخش های مختلف
افزایش گردش مالی مشتریان و بازدهی بالاتر تجاری و افزایش تعداد مشتریان
انعطاف پذیری بسیار بالا در ارتقای سیستم نرم افزاری سازمان با هزینه های بسیار پایین
کنترل اطلاعاتی، انبارداری ، حسابداری ، نیروی انسانی و توزیع
ERP
برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) مدیریت و برنامه ریزی کلیه منابع و فرآیندهای سازمان ، نهاد و شرکت را بصورتی یکپارچه فراهم می آورد. ERP کلیه فرآیندها ، مراحل اجرایی و سامانه های مدیریتی بخش های مختلف سازمان را در بر می گیرد این فرآیندها شامل: مدیریت بازرگانی ، تولید بازاریابی و فروش ، توزیع ، حسابداری ، مالی ، مدیریت منابع انسانی ، مدیریت پروژه ، مدیریت انبار ، تعمیر و نگهداری ، حمل و نقل ، تجارت الکترونیک ، چرخه اتوماتیک سفارشات ، مدیریت مشتریان و تقاضاها و... می باشد.
به لحاظ شماتیکی ، ERP شامل چندین سامانه مدیریتی مختلف می باشد که در پایین مشاهده می فرمایید:
مزایای سیستم مدیریت ارتباط با مشتری CRM
ارائه بهتر خدمات و سرویس ها به مشتری و جلب رضایت بیشتر مشتری
درک نیازهای مشتری و تمرکز قوی روی برطرف کردن نیازهای مشتری
بهینه سازی ارتباطات و تعامل قویتر با مشتری
افزایش گردش مالی مشتریان و بازدهی بالاتر تجاری
افزایش بازدهی ارتباطات و تماس ها با مشتریان
افزایش سرعت عقد و اجرای قراردادهای بخش فروش
بهبود جلوه سازمان یا شرکت نزد مشتریان
تسریع و پیشرفته سازی فرآیند بازاریابی و فروش
جذب مشتریان جدید بیشتر و افزایش چشمگیر تعداد مشتریان
حذف کاغذ از چرخه فرآیندها و افزایش سرعت عملکردهای بخش های مختلف
کاهش نیاز سازمان یا شرکت به پرسنل یا منابع انسانی برای سازماندهی بخش های مختلف
کاهش چشمگیر هزینه ها بخاطر تمامی موارد بالا که ذکر شد
CRM
سیستم مدیریت ارتباط با مشتری CRM فرآیندهای متعددی از ارتباط با مشتری تا مدیریت فروش و بازاریابی را در بر می گیرد که در این چرخه ، سیستم امکانات متعددی را در اختیار مدیران و پرسنل بخش های مختلف قرار می دهد و این کار توسط کارتابل و میزکار اختصاصی هر بخش یا پرسنل انجام می شود.
در واقع پرسنل بخش های مختلف سازمان یا شرکت توسط محیط کاری اختصاصی و سطوح دسترسی که به هر یک اختصاص داده شده است می توانند فعالیتهای مربوط به خود را در قبال مشتریان به بهترین و سریعترین صورت ممکن انجام دهند و همچنین سیستم کلیه اطلاعات و فرآیندها را بصورت یکپارچه ذخیره و آنالیز نموده و امکان مدیریت کل سیستم توسط مدیران ارشد فراهم می باشد. در پایین شماتیک نوع عملکرد سیستم ارتباط با مشتری CRM را مشاهده می فرمایید:
چند تا لينك اينجا مي ذارم مطمئنا به كسايي كه مي خوان مطلب به زبان اصلي ارائه بدن در اين زمينه كمك بسيار زيادي مي كنه
http://lists.canonical.org/pipermail/kragen-tol/2005-April/000772.html
http://www.perlmonks.org/?node_id=504043
http://www.officevision.com/pub/p5ee/definitions.html
چند لينك فارسي براي مطالعه :
http://www.nofa.ir/NewsBody-ID210.aspx
http://rasekhoon.net/Article/Show-33386.aspx
http://www.ebizframework.com/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/106-erp/121-erp-software.html
http://athir.blogfa.com/post-315.aspx
http://www.softwaredesign.blogfa.com/post-15.aspx
سيستم هايي كه ERP را در سطح كارخانه ها يا سازمانها پياده سازي ميكنند به صورت لايه اي پياده سازي ميشوند.
بنابراين يك نرم افزار كه ERP را در سطح يك كارخانه يا سازمان پيادهسازي مي كند بايد عمليات زير را پشتيباني كرده و قسمتهاي زير را يكپارچه كند :
1. كنترل مالي (Inventory Control)
2. صورت حساب مواد (Bill Of Material)
3. برنامه ريزي نيازمندي ها (Requirements Planning)
4. حساب هزينه ها (Cost Accounting)
5. برنامه ريزي بودجه (Budgeting)
6. خريد و دريافت (Purchasing / Receiving)
7. سفارش فروش و حمل (Sales Order / Shipping)
8. عمليات هر روند (Work in Process)
9. مديريت توليد (Production Management)
10. كنترل سطح كارخانه (Shop Floor Control)
11. سر برنامه توليد (Master Production Schedule)
12. پيگيري پروژه (Project Tracking)
13. حسابهاي قابل دريافت (Accounts Receivable)
14. معين عام (General Ledger)
15. حسابهاي قابل پرداخت (Accounts Payable)
16. انبار و توزيع (Warehouse / Distribution)17. مشخصه هاي بارز سيستم (System Highlights)
عرض سلام ، ادب و احترام
http://www.mgtsolution.com/olib/367006392.aspx
ERP ، نرمافزار برنامهريزي منابع سازماني (Enterprise Resource Planning)
در اين مقاله ERP ، نرمافزار برنامهريزي منابع سازماني (Enterprise Resource Planning) تعريف مي شود و نقش و كاركرد آن شرح داده مي شود. در ادامه هزينه هاي واقعي و پنهان آن بررسي مي شود و به دلايل شكست پروژه هاي ERP و مزايا و معايب آن اشاره مي شود.
1- ERP چيست؟
ERP عبارت است از نرمافزار برنامهریزی منابع سازمانی (Enterprise Resource Planning) یا ERP سعی دارد تا عملكرد همه واحدهای شركت را در یك سیستم كامپيوتری يكپارچه نموده و نیازهای مختلف خاص هر واحد را پاسخ گوید.
این ادعای بزرگی است! یك برنامه نرمافزاری كه بتواند نیازهای افراد مالی و منابع انسانی را برآورده سازد. هریك از واحدها، سیستم كامپيوتری منحصر به خود را برای بهینه سازی عملكردهایش دارد. اما ERP آنها را در یك برنامه نرمافزاری يكپارچه تركیب میكند. این برنامه از طریق یك پايگاه دادهها اجرا میشود، لذا واحدهای مختلف میتوانند اطلاعات را سادهتر به اشتراك بگذارند و با هم ارتباط برقرار سازند. این شیوه یكپارچه در صورتیكه شركتها نرمافزار را به درستی نصب كنند، مزایای متعددی دارد.
برای مثال، دریافت سفارش مشتری؛ در واقع هنگامی كه مشتری سفارش میدهد، سفارش به صورت كاغذی یا كامپيوتری در واحدهای مختلف شركت در گردش است. این گردش سبب تاخیر در پاسخگویی به سفارش میشود، در ضمن هیچ يك از افراد شركت به درستی نمیداند كه وضعیت سفارش در هرنقطه چگونه است.
ERP سیستمهای كامپيوتری مستقل را در واحدهای مالی، منابع انسانی و انبار دادهها در هم میشكند و آنها را با برنامه نرمافزاری يكپارچه كه به ماجولهای نرمافزاری تقسیم میشود، جايگزين میسازد. بدین ترتیب واحدهای مالی، ساخت و انباردادهها هنوز هم نرمافزار خودشان را دارند، با این تفاوت كه حالا نرمافزارها به یكديگر لینك شدهاند به گونهای كه واحد مالی میتواند با مراجعه به انباردادهها از تحویل سفارش مطلع شود. اكثر نرمافزارهای ERP انعطاف پذیرهستند به گونهای كه شما میتوانید بعضی از ماجولها را نصب كنید بدون اینكه نیاز باشد تا كل بسته را بخرید. برای مثال، بسیاری از شركتها فقط ماجول مالی یا منابع انسانی ERP را نصب میكنند.
2- چگونه ERP میتواند كارآیی كسب و كارشركت را بهبود بخشد؟
نكته مهم این است كه به مدت زمانی كه به طول میانجامد، توجه نكنیم. به طور متوسط پس از یك یا سه سال این نرم افزار كارآیی را افزایش میدهد.
3- ERP چه چيزی را در كسب كار اصلاح میكند؟
پنج دلیل عمده استفاده از ERP در شركتها عبارتند از:
- اطلاعات يكپارچه مالی: از آنجاییكه كه مدیر اجرایی ارشد شركت سعی دارد از كارآیی مطلع شود، شاید با گفتههای متفاوتی مواجه شود. واحد مالی مجموعه اعداد مربوط به خود را دارد و سایر واحدها نیز به همین ترتیب. ERP نسخه واحدی از واقعیت است و سئوال برانگيز نخواهد بود. زیرا هر فردی از یك سیستم مشابه استفاده میكند.
- يكپارچگی اطلاعات سفارش مشتری: سیستمهای ERP میتوانند در جایی استقرار یابند كه سفارش مشتری دریافت، سفارش وی تحویل و صورتحساب صادر شود. اگراین اطلاعات در یك سیستم نرم افزاری نگهداری شود، شركت می تواند به سادگی سفارشات، ساخت، موجودی و عرضه را همزمان ردیابی كند.
- استانداردسازی و سرعت دهی به فرایندهای ساخت: شركت های سازنده به ويژه آنهایی كه از ادغام چند شركت به وجودآمدهاند، چندین واحد كسب و كار دارند كه ممكن است از روشها و سیستمهای كامپيوتری متفاوتی استفاده كنند. سیستمهای ERP با بهره گيری از روشهای استاندارد، برای اتوماتیک سازی بعضی از گامهای فرایند ساخت به كار میروند. استانداردسازی این فرایندها و استفاده از یك سیستم كامپيوتری يكپارچه میتواند سبب صرفه جویی در زمان شود و بهرهوری را افزایش دهد.
- كاهش موجودی: ERP به جریان روانتر فرایند ساخت كمك میكند و رویت پذیری فرایند سفارش را در شركت بهبود میبخشد.
- استانداردسازی اطلاعات منابع انسانی: منابع انسانی، به ويژه در شركتهایی كه چندین واحد كسب و كار دارند، ممكن است یك روش ساده و يكپارچه برای ردیابی زمان كارمندان و برقراری ارتباط با ایشان در زمینه خدمات نداشته باشد. ERP میتواند در این مورد كمك كند.
4- هزینه واقعی ERP چقدر است؟
اخیرا متا گروپ درباره هزینه كل مالكیت ERP شامل سختافزار، نرمافزار، خدمات حرفهای و كارشناسان داخلی مطالعاتی را انجام داده است. ازبین 63 شركتی كه مورد بررسی قرار گرفتهاند، از جمله شركتهای كوچك - متوسط و بزرگ صنعتی، مبلغ موردنظر به طور متوسط 15 میلیون دلار بوده است و متا گروپ به این نتیجه رسید كه پياده سازی ERP گران است و چندان به نوع شركتی كه از آن استفاده میكند، بستگی ندارد.
5- هزینههای پنهان ERP كدامند؟
- آموزش: هزینههای آموزش بالاست. زیرا كاركنان مجبورند مجموعه فرایندهای جدیدی را فرا بگيرند. بدتر اینكه، شركتهای خارجی آموزشی نیز نمیتوانند دراین مورد به شما كمك كنند. آنها به افراد نحوه بكارگيری نرمافزار را میآموزند نه روشهای خاص استفاده از آن در كسب و كار شركت. شرایطی را مهیا نمایید و تحت آن شرایط فرایندهای مختلف كسب و كار را كه از سیستم ERP تاثیر میپذيریرند، شناسایی كنید. به خاطر داشته باشید كه مسوولین واحد مالی از همان نرمافزاری استفاده میكنند كه مسوولین واحد فروش استفاده كردهاند، هر دوی آنها اطلاعاتی را وارد میكنند كه بر هر دو سیستم تاثیر گذارند. لذا باید از متخصصین تكنولوژی اطلاعات بخواهید كه چنين دورههای آموزشی را برگزارنمایند.
- آزمایش و يكپارچه سازی: آزمایش ارتباط بین بستههای ERP و سایر بخشها، هرینه ديگری را به دنبال خواهد داشت. یك شركت سازنده شاید برنامههای كاربردی از تجارت الكترونیك و زنجیره تامین گرفته تا محاسبه مالیات برفروش و باركدينگ را دارا باشد. همه يكپارچه سازیها با ERP در ارتباطند. بهتر است این برنامهها را از یك فروشنده ERP بخرید. آزمایش يكپارچگی ERP به همراه آموزش باید صورت گيرد.
- سفارشی سازی: برنامههای افزودنی تنها سرآغاز هزینههای يكپارچه سازی ERP محسوب میشوند. هزینه ديگری كه بهتر است تا حد امكان از آن اجتناب شود، سفارشی سازی هسته اصلی نرمافزار ERP است. این وضعیت زمانی رخ میدهد كه نرمافزار ERP نتواند یكی از فرایندهای كسب و كار را مدیریت كند و شما تصمیم میگيرید با سفارشی سازی نرمافزار مشكل را حل كنید. سفارشی سازی میتواند بر هر ماجول سیستم ERP تاثیر گذارد، زیرا آنها كاملا با هم در ارتباطند. ارتقاء بسته ERP نیز معضل بزرگی است. زیرا مجبورید دوباره برای نسخه جدید، سفارشی سازی را انجام دهید و از سوی ديگر، فروشنده از شما پشتيبانی نخواهد كرد و باید كارشناسان جدیدی را برای انجام سفارشی سازی و پشتيبانی استخدام نمایید.
- تبدیل دادهها: تبدیل اطلاعات نظیر سوابق مشتری، عرضه كننده، طراحی محصول از سیستم قدیم به سیستم جدید ERP هزینه براست.
- تجزیه و تحلیل دادهها: اغلب، دادههای سیستم ERP به منظور انجام تجزیه و تحلیل، باید با دادههای سیستمهای خارجی تلفیق شوند. كاربرانی كه تجزیه و تحلیلهای حجیم انجام میدهند، باید هزینه انباردادهها را نیز در نظر بگيرند. زیرا ERP شناسایی تغییرات روزانه دادهها را به خوبی انجام نمیدهد و برای این منظور باید یك برنامه سفارشی نوشته شود.
- مشاوره: هنگامی كه كاربران نمیتوانند در این زمینه برنامهریزی كنند باید از مشاور كمك بگيرند، لذا هزینه مشاور نیز به هزینههای فوق افزوده میشود.
- جايگزینی بهترینها: موفقیت ERP به استخدام افراد ماهر بستگی دارد. این نرمافزار بسیار پيچيده است و نمیتوان آن را به هر كسی سپرد. بدتر اینكه، شركت باید برای جايگزینی افراد پس از اتمام پروژه نیز آماده باشد.
- هيچگاه كار تیمهای پياده سازی اتمام نمیپذیرد: اكثر شركتها با پروژه ERP همانند سایر پروژهها رفتار میكنند. به محض اینكه نرمافزار نصب شد، تیم به كار اصلی خود مشغول میشود. اما باید توجه نمایید كه تیم پياده سازی ارزشمند است. زیرا اطلاعاتشان درباره فرایندهایی نظیر فروش، ساخت، منابع انسانی و... بیشتر از مسئولین این فرایندهاست. لذا آنان نباید به كار اصلی خود مشغول شوند، زیرا پس از نصب ERP كارهای زیادی را باید انجام دهند. نوشتن گزارشات حاصل از اطلاعات سیستم جدید ERP حداقل برای یكسال آنان را مشغول نگاه میدارد.
6- چرا اغلب پروژههای ERP شكست میخورند؟
ERP مجموعهای از عملیات خوب برای انجام وظایف شركت نظیر مالی، ساخت و .... است. شما به منظور بهره برداری بهتر ار نرمافزار باید افرادی را در شركت داشته باشید تا روشهای كاری را با نرمافزار تطبیق دهند. اگر افراد واحدهای مختلف درباره برتری روشهای كاری لحاظ شده در نرمافزار نسبت به روشهایی كه آنها به كار میبرند، به توافق نرسند، برای استفاده از نرمافزار مقاومت نشان میدهند یا از واحد تكنولوژی اطلاعات درخواست میكنند تا نرمافزاری تهیه نماید كه متناسب با روشهای كاری آنان باشد و در اینجاست كه پروژه ERP شكست میخورد. از طرفی سفارشی سازی نرمافزار ،آن را ناپايدارتر و نگهداریش را دشوار میكند.
7- مزایای ERP
- كاهش هزینههای حمل موجودی
- كاهش هزینههای سفارش
- كاهش هزینههای تولید
- كاهش هزینههای نگهداری سوابق
- كاهش هزینههای حمل و نقل
- كاهش سرمایه گذاری در تجهیزات
- فرایندهای تولید انعطاف پذیرتر
- بهبود كارآیی كه به سوددهی بيشتر یا افزایش سهم بازار منجر میشود
- افزایش شفافیت فرایند برای مشتری
- افزایش رضایت مشتری
8- معایب ERP
- نصب و نگهداری این سیستمها بسیار گران است.
- استفاده از بعضی از این سیستمها دشوار است.
- برای به اشتراك گذاشتن برخی از اطلاعات حساس كه برای یك فرایند ضروری است، با مقاومت فراد مواجه میشوید.
25 نظر
محمد زند / 10 شب / 5 دی 1395, / جواب
ارسال آرشیو محتوا
محمد زند / 10 شب / 5 دی 1395, / جواب
محتوای ارسالی از آرشیو 1393